Fot. ARCHIWUM GDDKiA
- Idzie o wielką sprawę: aby w okresie jednego pokolenia zbudować drugą Polskę. Polskę zasobniejszą, odpowiadającą aspiracjom obywateli nowoczesnego kraju przemysłowego - ogłosił w maju 1972 roku Edward Gierek w trakcie obrad V Plenum KC PZPR.
Efektem tych zapowiedzi było otwarcie w październiku 1976 roku nazwanej 'Gierkówką' trasy Katowice - Warszawa, zameldowany I sekretarzowi KC PZPR w grudniu 1976 roku pierwszy spust surówki z wielkiego pieca Huty Katowice, czy otwarcie w lutym 1977 roku linii tramwajowej prowadzącej pod bramy dąbrowskiej huty.
Kryzys gospodarczy z drugiej połowy lat 70. osłabił natomiast nieco tempo budowy Wschodniej Obwodnicy GOP [pierwszy 14-kilometrowy fragment między Podwarpiem a dzisiejszym skrzyżowaniem z DK94 został otwarty w 1977 roku], której budowa na dalszym odcinku z Dąbrowy Górniczej przez Sosnowiec i Mysłowice do Tychów zakończyła się w 1983 roku.
Na sosnowieckim odcinku najefektowniejsza była ukończona w 1982 roku budowa 330-metrowej estakady nad linią kolei piaskowej i Bobrkiem. Wtedy też powstał wiadukt nad obwodnicą łączący Niwkę z Borem.
Wschodnia Obwodnica GOP, której numeracja trzykrotnie zmieniała się w następnych latach [droga państwowa nr 227 po otwarciu, droga krajowa nr 15 od 1985 do 2000 roku i droga krajowa nr 1 od 2000 roku] nie miała jeszcze wtedy charakteru drogi ekspresowej, stąd m.in. widoczna na jednym z archiwalnych zdjęć - udostępnionych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Plażową.
Na zdjęciu powyżej budowa wiaduktu nad Wschodnią Obwodnicą GOP, łączącego Niwkę z Borem
Wszystkie komentarze