PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Przetargi będą realizowane w ramach zdania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" Współfinansowanie inwestycji planowane jest w z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę" (CEF 2) na lata 2021-2027.

Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA będą szybsze i wygodniejsze podróże koleją w aglomeracji i do granicy z Czechami. Mieszkańcy województwa śląskiego zyskają atrakcyjną ofertę podróżowania najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Zwiększy się dostęp do pociągów dzięki budowie nowych przystanków. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego pozwoli zwiększyć liczbę połączeń. Nowoczesne systemy i urządzenia podniosą poziom bezpieczeństwa kolejowych przewozów.

Powstanie przystanek PKP Sosnowiec Środula

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory. Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co pozwoli przewoźnikom na kształtowanie atrakcyjnej oferty przewozowej. Linia zwiększy swoją przepustowość – będzie mogło kursować więcej pociągów. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna), Katowice Morawa (ul. Morawa). Przebudowane będą perony na stacji Sosnowiec Główny oraz przystanek Katowice Szopienice Płd. Wszystkie perony i obiekty służące podróżnym zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na blisko 4-km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, z którego skorzystają mieszkańcy dwóch dużych pobliskich osiedli. Stacja Będzin, obsługująca głównie przewozy towarowe, będzie przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z ładunkami.

Budowa nowego przystanku PKP Środula oznacza, że zostanie zlikwidowany przejazd kolejowy przy ul. Chemicznej. Rozważane są dwie koncepcje, które pozwolą połączyć komunikacyjnie części Sosnowca przedzielone w tym miejscu torami. Pierwsza z nich zakładała budowę dodatkowych wjazdów i zjazdów na DK94 od ul. Piotrkowskiej. Druga budowę wiaduktu w rejonie ulic Wodnej i Rzecznej (po stronie Pogoni) oraz Fabrycznej (Środula).

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
Trochę to bez sensu, z tego przystanku nie będzie korzystać wiele osób bo jest za bardzo oddalony od osiedli na Środuli. Szybciej się dojedzie na Główny w Sosnowcu bo jest bardzo dobrze skomunikowany, niż dojdzie/dojedzie na ten przystanek. Zablokowanie przejazdu między dzielnicami nie zostanie zrekompensowane przez żaden z omawianych pomysłów. Wiadukt w ciągu ulicy Fabrycznej? To chyba za mała ulica jest. Lecz takie są widać wytyczne :)
już oceniałe(a)ś
0
0