Towarzystwo Przyjaciół Sosnowca zaczyna dyskusję na temat sosnowieckich rzek, a przede wszystkim ich niewykorzystanego potencjału. Pomysłów nie brakuje.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

– Miasta zwracają się ku rzekom. To miejsca spotkań, rekreacji, przestrzeń, gdzie obcujemy z naturą. W Sosnowcu Przemsza była traktowana przez lata po macoszemu. Ten czas minął, ale miasto nadal nie wykorzystuje jej potencjału. Mamy naturalną drogę, która może poprowadzić nas w wielu kierunkach. W stronę historii, gdy Przemsza wiedzie nas do Trójkąta Trzech Cesarzy, i w drugim kierunku, gdzie przy jej brzegu stoją pałace Schoena i Dietla. W stronę rekreacji, gdy wodą, ale i lądem prowadzi nas do innych zagłębiowskich miast. Może być też miejscem spotkań. Przestrzenią, gdzie odpoczywamy od otaczającej nas miejskiej betonozy. Wystarczy tylko o nią zadbać. Tak jak dbamy o drogi, chodniki czy drogi rowerowe. Wielka szkoda, że Bulwar Czarnej Przemszy [projekt autorstwa Dariusza Jurka, prezesa Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego - przyp. red.] stał się obecnie martwym projektem. Powstały tylko dwa kilometry trasy rowerowej, podczas gdy Przemsza płynie przez miasto na długości 10 kilometrów – zaznacza Magdalena Bielecka-Grześkowiak z TPS, które powstało w lutym tego roku i pisze o sobie, że „skupia ludzi, którym na sercu leży zrównoważony rozwój Sosnowca i Zagłębia Dąbrowskiego. Celem naszej organizacji jest wywieranie realnego wpływu na to, jak zmienia się nasze miasto. Ten cel chcemy osiągać poprzez debatę, składanie pomysłów i propozycji, akcje społeczne oraz promocyjne".

Towarzystwo uważa, że rewitalizacja rzek i ich otoczenia to ważne zadanie, które powinno być finansowane bezpośrednio z budżetu miasta.

Pomysły TPS na wykorzystanie potencjału rzek w Sosnowcu

1. Trasa rowerowa od Trójkąta Trzech Cesarzy do Będzina: z bezkolizyjnymi przepustami pod mostami z jednej strony rzeki i trasą dla biegaczy z drugiej strony. Trasy biegnące z dala od zatłoczonych dróg przecinają naturalnie Sosnowiec i jednocześnie łączą z sąsiednimi miastami, spełniając przy tym funkcję zarówno komunikacyjną, jak i rekreacyjną.

Na zdjęciu rozwiązanie z Rybnika. Przepust pod mostem nad Nacyną. 

Przepust pod mostem nad Nacyną w Rybniku
Przepust pod mostem nad Nacyną w Rybniku  UM Rybnik

2. Zagospodarowanie terenu w sąsiedztwie Trójkąta Trzech Cesarzy

Teren TTC potrzebuje całościowego planu zagospodarowania. Ważnym elementem są charakterystyczne mosty, które można wykorzystać na kładki dla pieszych i rowerzystów. Kładki powinny połączyć również brzegi Jęzora i Mysłowic z sosnowiecką, historyczną częścią, tworząc komunikacyjny trójkąt.

Na zdjęciu most kolejowy Siekierki-Neurüdnitz nad Odrą wykorzystany jako przeprawa rowerowa i ścieżka spacerowa.

Na zdjęciu most kolejowy Siekierki-Neurüdnitz nad Odrą wykorzystany, jako przeprawa rowerowa i ścieżka spacerowa.
Na zdjęciu most kolejowy Siekierki-Neurüdnitz nad Odrą wykorzystany, jako przeprawa rowerowa i ścieżka spacerowa.  Andrzej Kraśnicki jr/Agencja Gazeta

3. Rzeka jako miejsce spotkań

Bulwary powinny być miejscem spotkań szczególnie dla młodych mieszkańców. Naprzeciwko pałacu Schoena przy ul. 1 Maja można zbudować „schodki" z widokiem na ten obiekt. Podobne miejsce mogłoby powstać w rejonie parku Sieleckiego i planowanego do rozbudowy parku Dietla.

Na zdjęciu rozwiązanie z Będzina.

Bulwary nad Przemszą w Będzinie
Bulwary nad Przemszą w Będzinie  Kamila Kotusz/Agencja Gazeta

4. Przemsza jako „droga transportu"

Warto udostępnić rzekę dla kajaków i łódek, a jeżeli warunki na to pozwolą, to można i pomyśleć o niewielkim tramwaju wodnym z przystankami na wysokości parków Schoena, Sieleckiego i Harcerskiego. W przyszłości można zbudować śluzę na wysokości oczyszczalni ścieków i przedłużyć trasę aż do Trójkąta Trzech Cesarzy.

Tramwaj wodny w Szczecinie
Tramwaj wodny w Szczecinie  KRZYSZTOF HADRIAN

5. Przemsza jako oddech od „betonozy"

Dno i brzegi rzeki powinny być oczyszczone. Jednocześnie trzeba wzmóc działania, żeby pojawiło się więcej ryb, wodnych zwierząt i ptaków. Przy nowych nasadzeniach warto wykorzystać wierzby płaczące jako drzewa o zdolnościach retencyjnych.

Wierzby nad Przemszą w Sosnowcu
Wierzby nad Przemszą w Sosnowcu  Piotr Purzyński/Agencja Gazeta


6. Obiekty mostowe i kładki

Konieczne są remonty, przebudowa i poszerzenie istniejących kładek, ale również budowa nowych obiektów – m.in. mostu na przedłużeniu ulicy Chemicznej – na wysokości ulicy Wodnej – łączących ją z ul. Nowopogońską. Nowy most mógłby też połączyć ulicę Przyjaciół Żołnierza z ulicą Ostrogórską.

Kładka wykonana w Tomaszowie Mazowieckim przez firmę Nowak Mosty
Kładka wykonana w Tomaszowie Mazowieckim przez firmę Nowak Mosty  arch. Nowak Mosty

7. Rzeka jaka źródło energii

Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby spróbować wykorzystać rzekę do produkcji energii. Miniaturowe elektrownie wodne ustawione tak, żeby nie kolidować z ruchem na rzece, mogą generować prąd wykorzystywany do różnych celów. Oświetlenie bulwarów mogą zasilać instalacje fotowoltaiczne.

Elektrownia wodna na Bystrzycy
Elektrownia wodna na Bystrzycy  Andrzej Pelczar, Członek Zarządu Rady Dzielnicy Rury

8. Linearne parki

Tereny wokół rzeki, często zaniedbane, mogą stać się linearnym parkiem z placami zabaw, ogrodami deszczowymi czy też miejscem na hodowlę warzyw i owoców w ramach społecznego ogrodnictwa. To także przestrzeń na galerie street artu.

9. Trasa turystyczno-krajoznawcza

Wokół sosnowieckich rzek mamy dużo zabytków i miejsc wartych odwiedzenia. Trasy na bulwarach wpisują się również w istniejące już szlaki turystyczne, między innymi najbardziej znaną w Europie Drogę Świętego Jakuba – Via Regia

10. Bulwar Brynicy

To również naturalna droga łącząca teren sosnowieckich Stawików z katowicką doliną Pięciu Stawów, a dalej Czeladzią.

11. Bulwar potoku Bobrek

To miejsce również warte zagospodarowania – przynajmniej w części – na szlaki piesze i rowerowe.

12. Białą Przemszę też stać na więcej

Spływ kajakowy Białą Przemszą w Sosnowcu
Spływ kajakowy Białą Przemszą w Sosnowcu  Fot. Grzegorz Celejewski / Agencja Wyborcza.pl

Biała Przemsza – już teraz wykorzystywana na spływy kajakowe – mogłaby zostać uzupełniona o trasę pieszo-rowerową łącząca Maczki z Trójkątem Trzech Cesarzy.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
Nie można nie przyklasnąć takim inicjatywom. Choć, wydawałoby się, dobro miasta i mieszkańców to cel działania samorządu. Widać, nie bardzo. Szkoda, że pominięty został stan skażenia rzeki. Woda co prawda bywa wręcz przezroczysta, ale osady denne będą zatruwały wodę przynajmniej jeszcze kilkadziesiąt lat. Koryto Przemszy jest sztuczne, jej przebieg został zmieniony. Oczyszczenie dna jest prawie nie możliwe. Może wyjściem byłoby zmienienie koryta? Natomiast rozczula inicjatywa "Przemsza jako ?droga transportu"" :)
Kiedyś była, ale były to lokalne, nielegalne przedsięwzięcia i nie udane. Styropiany, na których pływano się rozpuszczały.
już oceniałe(a)ś
7
0
Piekne słowa, słowa i tylko słowa, ale logika mówi, goo..no z tego będzie.
@Ryskas
Smutna prawda, ale to nie logika tak mówi, tylko samorządowe towarzystwo wzajemnej adoracji i ciągnięcia kasy skąd się da.
już oceniałe(a)ś
0
0
Piknie :)
już oceniałe(a)ś
3
1
Fajny tytuł.. Dużo to tramwaj wody?? ;)
już oceniałe(a)ś
1
0
niestety w Białej Przemszy jest tak mało wody , że o kajakach już zapomniano
@Piotr Janikowski
Są kajak tylko za mostem, w stronę trójkąta kajakarze zmuszeni byli je nieść lądem bo szorowaly po dnie, sam to widziałem, aPrzemsza od tamtej strony powoli zarasta pomiędzy brzegami
już oceniałe(a)ś
1
0